dinsdag 15 januari 2013

Zoals katten dat doen

Onze Snoezepoes is nooit bang voor water geweest.
De plantenspuit liet hem koud, alleen de koude kraan toen hij écht stout was of een val in het bad zijn watergerelateerde zaken die hem vast niet bij blijven als goede herinneringen, maar dat zal eerder met het schrikeffect te maken hebben dan met het water zelf.
Als kitten liep hij graag door een klein laagje water in de douchecabine, te kijken hoe dat kleine lijfje 'golven' wist te maken. Hij is wel eens thuis gekomen met een natte kop en een vis of rivierkreeft, en komt af en toe knuffelen, stinkend naar sloot. Hij houdt blijkbaar van vissen.
Hij ligt ook graag in de wasbak (erg onhandig, maar katten doen graag dingen die voor mensen niet handig zijn) en gaat gerust een blokje om als het regent.

Sneeuw is ook water, al vraag ik me af of de Snoezepoes zich dat realiseert.
Wat hij zich wel realiseert, is dat het iets zeldzaams is. Hij komt ons dat graag vertellen, luid mauwend komt hij al door het kattenluik, alsof hij roept: 'kom kijken, kom kijken, er is iets aan de hand!' Vervolgens zoekt hij ons op om het volume nog een tikje omhoog te schroeven zodat hij er zeker van is dat de boodschap overgebracht wordt.
Ook als het niet zo relevant is voor ons (in dromenland maken de weersomstandigheden niet uit) en het tijdstip niet het meest handig is (nieuws bewaren voor morgen is heel ingewikkeld voor de Snoezepoes). Het gebeurt dus wel eens dat we een koude, natte Snoezepoes hebben die over het bed stuitert om ons te vertellen dat het allemaal zo spannend is buiten.

Vandaag ben ik dus een beetje moe, want vannacht bleef het sneeuwen.
Vanmorgen maakte de witte wereld veel goed, maar een beetje lastig vind ik wel dat de Snoezepoes inmiddels een plekje aan het voeteneind gevonden had waar hij eens lekker bij zou gaan komen van zijn wilde avonturen die nacht... Terwijl ik me uit mijn warme bed en in de koude wereld probeerde te trekken, besloot hij heerlijk ongestoord een lekker slapie te gaan doen.
En daar dan ontzettend onschuldig en schattig bij te kijken.


En nu ligt hij daar waarschijnlijk nog, lekker te slapen, want wie weet wat hij vannacht weer mee gaat maken. Je moet een beetje fit zijn, als kat, dus hij is vast goed uitgerust als ik thuis kom van mijn werk. En als hij toch nog wat slaap heeft, doet hij vanavond gewoon nog een dutje op de bank.
Draait hij zijn pootje niet voor om!




Water never feared our Snoezepoes, and neither does snow.
In fact, he gets so exided that he has to come home and tell us all about it, even if the time isn't really right for it and we are trying to sleep... He comes home and keeps miauwing until he is upstairs, bouncing on our bed to make sure we get the message that someting extraoridinairy is going on.
Last night it snowed a lot.
The white world made me happy when I woke up, but I had some mixed feelings about the Snoezepoes, who was finding a spot on the bed to sleep while I had to go to work... I understand though, a cat has a busy life and he has to be ready for the next adventure. He probably slept all day, and if that might not have been enough, he can always take a little nap on the couch... As I plan to do!

12 opmerkingen:

  1. Oooh heerlijk hé?? katten, ik kan er over mee praten heb er zlef ook 4..en ieder met zijn/haar gebruiksaanwijzing...zó lief..soms zó stout..maar niet te missen..voor geen goud...
    Mijn dochter heeft vorige week haar jongste kat laten inslapen, omdat ze ziek was, zo verdrietig.. maar het poesje was echt heeel ziek..
    Geniet van je kat, Liefs van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig. zo herkenbaar...
    onze Cyp kan ook een concert geven als hij naar binnen wil en het klink alsof we hem vermoorden (maar hij wil alleen laten horen dat het hem niet snel genoeg gaat...en dat weten de buren dan ook ;) )
    en de hele middag heeft ie op bed liggen tukken en net even op liggen laden voor de kachel en nu is hij de koude ( wij hebben bijna geen sneeuw) wereld in...am zometeen te laten horen ...Laat me er is want het is KOUD buiten... ( wie wilde er ook al weer uit ? LOL)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha een kat met karakter, hoe heerlijk! Ik wens je natuurlijk wel een fijne nachtrust, maar eh... ik vrees het ergste ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hehehe met onze snoezepoes net van het zelfde! komt ook altijd met veel kabaal vertellen wat hij meegemaakt heeft! Loopt de hele dag voor je voeten om dan heel schattig te kijken, krabt de deur van de badkamer open als ik in bad zit of op de wc omdat hij dan heel graag bij mij wil zijn, en komt ook nat binnen op de slaapkamer. Jaja... die snoezepoesjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. poezen heerlijk, alleen de onze heeft het helemaal niet voor sneeuw. Ze deed twee meter buiten en daarom roefel zo snel mogelijk terug naar haar mandje aan de warme chauffage :)
    groetjes
    miss Mustache

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms denk je toch echt: was ik maar een kat, dan was het leven zo simpel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Poezen zijn geweldige beesten! Zelf heb ik er 4, eerst een verloren poes die voor een zoon en een dochter heeft gezorgd en daarna alle 3 behandeld of het blijft uitbreiden :) En dit voorjaar is er nog een verloren poes gearriveerd die ik dan toch maar geadopteerd heb uiteindelijk, dus nu zijn er 4. Maar oh zo schattig!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat vertel je leuk over Snoezepoes. Wij kunnen ook eindeloos over onze katten praten. Het zijn zulke leuke beesten. Maar van sneeuw houden ze niet. Ze zijn meer van languit soezelen in de zon. Heerlijk. Groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!