dinsdag 25 oktober 2011

Licht en compromissen

Het licht van de herfst is elk jaar weer iets wat me verrast.
De gouden gloed als de zon laag staat is zo mooi!

Nu de dagen korter worden, geniet ik ook weer van het licht in huis.
We gaven ons budget voor lampen twee keer uit, blijkbaar hebben wij daar iets mee...
In ons oude herenhuisje was het lastig kiezen soms, ik heb een wat modernere smaak dan meneer Snoeshaan. Discussies volgden, we besloten alleen iets te kopen als we het allebei mooi vonden. Een compromis was dat de lampen klassiek zouden zijn en de meubels wat moderner en strakker, gemixt met vintage. Nu zijn we allebei blij!


Eigenlijk hebben we alleen in de keuken een simpele lamp, maar dat komt omdat we nog geen hele goede keukenlamp gevonden hebben...

Want een lamp moet passen bij je huis, zoals deze ster in onze gang past bij het raampje boven de voordeur. Toevallig is het ook nog hetzelfde glas als wat in de lamp hierboven zit, die op onze overloop hangt en weer past bij de lantaarns op het dakterras.


En in een hoge nok, past een flinke kroonluchter.
Deze geeft een mooie schaduw op het schuine plafond als ik 's ochtends mijn bedlampje aandoe, waar ik dan even fijn naar kan gaan liggen staren voordat de dag begint en ik in actie kom... In de zomer valt het zonlicht op de kristallen die eraan hangen, en wordt het licht mooi weerkaatst.

Maar op dit moment zijn we vooral even blij met de lampen in de huiskamer.

En dat komt vooral doordat de Ollie die meneer Snoeshaan vond en liet opzetten er zo mooi bij staat.
Dit is weer een compromis, ik heb het namelijk niet zo met opgezette dieren. Meneer Snoeshaan vind het een ode aan het mooie beestje en houdt ervan. Ik moet ze namen geven om ze niet eng te vinden, zo hebben we ook een Snuitje, een bunzing.

In ons huis zijn nog twee slaapkamers niet in gebruik, daardoor hebben we ieder een eigen kamer.
Handig als we Sinterklaas-surprises maken, maar vooral leuk omdat we allebei onze kamer helemaal zelf in konden richten. En aangezien we van nature vrij eigenwijs zijn, hebben we onze kamers ingericht met alles dat niet in de compromissen pastte. In mijn kamer vind je felle kleuren, veel stofjes, wol, verf en prulletjes en donkerpaars, in die van hem overheerst bruin, ligt een enorme platenverzameling die gedraaid wordt op allerlei vintage apparatuur en daar woont Snuitje dus.

Binnenkort gaat ook Ollie daar rondvliegen, maar omdat hij zo mooi bij het licht in de huiskamer past, mocht   hij er gezellig even bij zijn. Binnenkort loods ik wel iets rozigs de huiskamer in, gewoon om quite te staan...




I love the autumn sun, that makes the world look a bit warmer in it's golden glow.
I also enjoy the lights in our home now. We had to compromise a bit when we bought furniture for this old house, so we bought classic lights and modern furniture with a bit of vintage mixed in. Now we are both happy!
We were happy with the lights in the livingroom, because they match nicely with Ollie.
Mister Snoeshaan likes preserved animals, I always think they are a bit scary so I name them, that helps.
We also compromise in that, we both have a room to ourselves and these things have to go to his, as fabric and wool goes to mine. Ollie matched the lights so nicely that he was welcome to stay here for a little while, but soon I will take some pink home, just to be even!

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige lampen,ik vind vooral de hallamp erg mooi maar de 2 oosters aandoende lampen zijn ook super en Ollie zal je bij mij ook niet aan het plafond vinden,ik zie hem liever in de natuur maar mij zoon vond het juist cool toen ik de foto liet zien dus tja smaken verschillen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De lamp in jullie woonkamer vind ik prachtig.
    En wat lijkt me dat heerlijk een kamer helemaal voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou ook helemaal van die oosterse lampen heb er zelf ook eentje in de slaapkamer van ons en bij de meisjeskamers en ééntje in de living in ons portaaltje maar die is nog niet aangesloten en wordt dus gebruikt als sfeerlichtje met groot theelicht.
    Liefs Zohra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mevrouwtje Snoeshaan,

    wat een gave lampen heb je in huis zeg! Krijgen we misschien ooit nog een fotootje te zien van jouw kamertje, ben reuze benieuwd!!

    Veel groetjes en liefs
    Lil Juan (jeweetwelwaarvan ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie lampen! heel herkenbaar die verschillende smaken :-) bij ons resulteert dat in geen lampen, net zo lang totdat we DE lamp (kast, bank, etc.) tegenkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu ik de foto's zie van lamp met Ollie vind ik het wel een hele mooie combinatie. Bijna jammer dat Ollie binnenkort moet verhuizen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!